Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

    Top 3 tips voor een eigen nieuwheidsonderzoek

    Top 3 tips voor eigen nieuwheidsonderzoekEen uitvinding moet nieuw zijn om voor een octrooi in aanmerking te komen. Als uw uitvinding al bestaat, dan is het aanvragen van een octrooi zinloos. Controleer dus vooraf of uw idee ook echt nieuw is en doe uw eigen nieuwheidsonderzoek.

    Er zijn voor de hand liggende methodes en ook minder bekende methodes om te achterhalen of uw uitvinding ook echt nieuw is. Zo’n globaal vooronderzoek is echt de moeite.

    zit er Al een octrooi op? geef niet op!

    Als u ontdekt dat er al een octrooi bestaat voor uw idee, hoeft dat nog niet direct het einde te betekenen. Waarschijnlijk zijn er wel mogelijkheden om uw idee door te ontwikkelen en tot een verbeterde versie van de uitvinding met octrooi te komen.

    3 tips

    Ik kan u daarnaast helpen onderzoeken met welke rechten u rekening moet houden. Hierbij alvast mijn top 3-tips om met een eigen nieuwheidsonderzoek de nieuwheid van uw uitvinding na te gaan.

    1. Zoek op het internet op

    Dit ligt natuurlijk voor de hand. Toch wil ik dit graag even noemen als tip, omdat ik dagelijks regelmatig uitvinders ontmoet die - datgene wat ze op het wereldwijde web ontdekken - afdoen als minder dan hun eigen waardevolle uitvinding.

    Let op, het gaat hier niet om de kwaliteit van uw uitvinding in de zin van degelijk of duurzaam. Het gaat er louter om of iets al bestaat. Vertaal de kernwoorden van uw uitvinding bijvoorbeeld niet alleen naar het Engels, maar ook naar het Frans en Duits voor uw zoekopdrachten.

    2. Verken de markt

    Naast het internet zijn er nog tal van andere manieren om te volgen wat concurrenten ontwikkelen en aanbieden. Bezoek bijvoorbeeld beurzen en seminars. Laat het voor medewerkers - die regelmatig contact met de klanten hebben - een tweede natuur worden om te verkennen wat de markt aanbiedt en wat de klant vraagt. Uw medewerkers zijn niet alleen de ambassadeurs van uw bedrijf, maar ook uw oren en ogen in het veld.

    3. Zoek in octrooidatabanken

    Naast de reguliere zoekmachines zoals Google en Bing zijn er gespecialiseerde zoekmachines voor octrooien zoals Google Patents en Espacenet. Hier zijn miljoenen octrooipublicaties te vinden uit meer dan tachtig landen. U vindt hier vaak zaken die u met de standaard zoekmachines niet te zien krijgt.

    Nieuw, want niet op de markt?

    Zo kwam er een tijdje geleden een industrieel ontwerpster bij mij langs met haar uitvinding: een emmer voor witkalk waarin het verfbakje voor de verfroller geïntegreerd was. Superhandig! “En het is nieuw, want ik ben het niet tegengekomen in de markt”, meldde ze.

    Een check op Espacenet leerde echter dat het globale idee achter haar uitvinding in de Verenigde Staten al geoctrooieerd was. Het was alleen nooit uitgebracht op de markt. Maar het verhaal liep toch nog goed af voor de ontwerpster. Toen ze de tekeningen van de uitvinding op Espacenet zag, zei ze vastberaden: “Oh, die lekt”.

    Door aan te tonen dat haar uitvinding beter was, en dus nieuw, kregen we alsnog een octrooi. Ondertussen staat de uitvinding in de schappen van alle grote doe-het-zelf-winkels.

    Onderwerpen: PATENT, OCTROOI, NIEUWHEID