Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

    Top 3 redenen om geen octrooi aan te vragen

    Top_3_redenen_om_nog_even_geen_octrooi_aan_te_vragen.jpg

    Klanten kijken vaak raar op als ik zeg dat het verstandiger is om geen octrooi aan te vragen. Soms is dat namelijk de beste strategie. Wanneer? Hierbij mijn top 3. 

    1. Het is te vroeg

    Enkel een mooi idee of concept is soms een te vroeg en onvoldragen stadium voor een octrooiaanvraag. Een uitvinding moet in redelijke mate concreet gemaakt worden in een octrooiaanvraag. Dat gebeurt doorgaans aan de hand van tekeningen en eventueel testresultaten. De uitvinding moet dus zodanig omschreven zijn dat anderen het ook kunnen maken.

    2. Geheimhouden is slimmer

    Soms kunt u beter helemaal geen octrooi aanvragen.Want achttien maanden na het indienen van de octrooiaanvraag wordt uw uitvinding openbaar gemaakt op het internet. Dus als derden uw uitvinding nooit kunnen zien, bijvoorbeeld omdat het proces binnen de fabrieksmuren plaatsvindt of als het gaat om een apparaat dat alleen uzelf gebruikt, dan moet u zich afvragen of een octrooi wel nuttig is. En een octrooi loopt af na twintig jaar. U verliest dan alsnog de exclusiviteit die u met een octrooi verkrijgt. Ook daarom kan het geheimhouden van uw uitvinding soms slimmer zijn.

    3. UW geld beter besteden

    Hoe leuk of octrooieerbaar uw idee ook is, u moet zich altijd afvragen waarom u het eigenlijk met een octrooi wilt beschermen. Daar kunnen goede redenen voor zijn, bijvoorbeeld de bescherming die een octrooi biedt. Als het bijvoorbeeld om een snel product gaat dat inspeelt op een hype, dan is de belangstelling voor dat product misschien alweer verdwenen eens u uw octrooi hebt. U kunt dan uw geld beter aan marketing besteden om in korte tijd zoveel mogelijk te verdienen aan uw product.

    Onderwerpen: INNOVATIE, OCTROOI, TOP 3