Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

    Is een octrooi weggegooid geld? Blijf samenwerken! (deel 2)

    Een octrooi wegge­­gooid geld? Blijf samen­­werken! (deel 2)In de vorige blog besprak ik een veelvoorkomende misvatting over octrooien. Veel mensen denken dat een octrooi een gemakkelijke manier is om snel geld te verdienen. Waarom dat niet zo is, leest u hier. Opvallend is dat mensen vanuit die eerste misvatting vaak vanzelf in een tweede glijden. Ze krijgen na verloop van tijd het gevoel dat een octrooi alleen maar duur is en niets oplevert.

    Een octrooi kost inderdaad geld. Er is de dienst die een octrooigemachtigde levert en er zijn de administratieve kosten om een octrooi geldig te maken en geldig te houden. Maar een goed geschreven en strategisch geplaatst octrooi is zijn geld dubbel en dik waard. Het is hierbij vooral belangrijk dat de klant en octrooigemachtigde op één lijn zitten en blijven.

    Onwetendheid wegnemen

    Een octrooigemachtigde begeleidt klanten bij ingewikkelde materie. Papierwerk dat lastig te begrijpen is en onbekende databanken. Daarom is het belangrijk om van tevoren een duidelijk plan te maken. Ik zorg dat mijn klant snapt hoe octrooien werken en dat we een strategie bedenken voor zijn innovatie: wat leggen we vast en in welke landen? Die begeleiding is een doorlopend proces.

    Ja, dat is geldverspilling

    Uw concurrenten houden de ontwikkelingen van uw bedrijf in de gaten. Als u een goed product hebt, proberen ze soortgelijke technieken en producten te maken. Als u dit niet door heeft, dan blijft u betalen voor bescherming die amper nog invloed heeft. Uw concurrenten zijn immers alweer actief met vergelijkbare of verbeterde technieken. Wat u dan met een octrooi beschermt, is gedateerd. Als u toch vasthoudt aan het octrooi, dan is dat inderdaad een vorm van geldverspilling. U moet juist vooruitkijken naar de mogelijkheden om de concurrentie weer voor te zijn. 

    Laat niet-relevante octrooien los

    De uitgaves aan octrooien zijn op die manier beperkt en leveren wel degelijk iets op. U moet blijven bekijken welke bescherming nog relevant is. De octrooien die dat wel zijn, gebruikt u om uw markt te verstevigen, degenen die dat niet zijn, laat u vallen. Leun vooral niet achterover met een octrooi in de hand. 

    Lekkende GELDkraan

    Een onbeheerd octrooi kan een lekkende geldkraan worden. Bij veel nutteloze octrooien staat die geldkraan wagenwijd open. Maar als u samenwerkt met een goede octrooigemachtigde en kritisch blijft kijken naar wat u beschermt, dan haalt u uit die kraan de grondstoffen voor een competitief bedrijf.  

    Benieuwd naar de derde misvatting? Lees hier verder.

    Onderwerpen: ALGEMEEN, OCTROOI