Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

    Octrooi als ruilmiddel: geen doel, wel een sterk middel

    Octrooi als ruilmiddelVan ruilen komt huilen, luidt een oud gezegde. Dit geldt gelukkig niet in de octrooisector. Sterker nog: een octrooi is een sterk ruilmiddel met financiële voordelen voor de octrooihouder. Als u een octrooi in handen heeft dat iemand anders nodig heeft voor zijn eigen innovatie, dan versterkt dit uw onderhandelingspositie en kunt u geld verdienen met licenties. 

    Ruilen in de telecommunicatie 

    Een voorbeeld van de kracht van een octrooi als ruilmiddel vinden we in de telecommunicatie. Voor smartphones zijn er veel technologieën nodig die allemaal weer een andere “eigenaar” hebben. Iedere fabrikant heeft te maken met dezelfde standaarden, omdat telefoons met elkaar moeten kunnen samenwerken. Op de gsm waarop u misschien wel deze blog leest rusten naar schatting tienduizenden patenten of meer. Denk aan patenten op de software, stemcommando’s, netwerk en communicatie, batterijtechnologieën, touchscreens en nog veel meer. 


    Iedere fabrikant heeft wel iets bedacht wat standaard is geworden voor alle gsm's. De fabrikanten moeten met elkaar samenwerken, anders is er geen gemeenschappelijke standaard. Zo ontstaat er dus een ruilmiddel: elke partij heeft de rechten voor iets, maar heeft ook de rechten van een andere fabrikant nodig om een goed werkende smartphone op de markt te kunnen brengen. Hierdoor wordt er dus samengewerkt. Bovendien krijgt iedereen een stukje van de taart, omdat er wordt betaald voor het gebruik van elkaars rechten. Het loont dus om een octrooi op uw naam te hebben, zeker wanneer iemand anders het nodig heeft. Bijvoorbeeld omdat het deel uitmaakt van een standaard. 
     

    Apple maakt slim gebruik van octrooien 

    Apple had goed door dat een octrooi als ruilmiddel interessant is. Zij kwamen als eerste partij op de markt met een goedwerkende smartphone. Apple had op dat moment nog relatief weinig rechten binnen de telecomtechnologie. Ze maakten geen deel uit van de poule van fabrikanten die samenwerkten en de standaard bepaalden. En omdat Apple nog geen grote patentenportefeuille in de telecomtechnologie had, zouden ze in theorie andere fabrikanten moeten betalen om gebruik te kunnen maken van hun technologie. 
    Dat was Apple echter niet van plan. Ze vroegen een enorme hoeveelheid patenten aan op hun smartphonetechnologie: grafische userinterface, menu’s en icoontjes. Fabrikanten die dus de overstap wilden maken naar smartphones, hadden de technologie van Apple nodig. Een mooi ruilmiddel voor Apple om zelf weer gebruik te kunnen maken van andere rechten. Zo hebben ze zich met groot succes in de poule van standaarden gevochten en laten ze zien dat een octrooi als ruilmiddel deuren opent. 

    Ook interessant voor kleinere ondernemers

    En wat betekent dit nu voor u als ondernemer of innovator? U hoeft geen grote speler zoals Apple te zijn om toch een octrooi in te zetten als ruilmiddel. Zodra u met uw innovatie de markt opgaat, en daar zijn concurrenten, loopt u de kans dat u elkaar in de weg zit. Een concurrent wilt uw basisidee bijvoorbeeld verder ontwikkelen. Of u heeft een bestaande technologie nodig om uw innovatie te kunnen maken. U staat dan een stuk sterker als u een patent heeft. Dan moeten u en uw concurrent rekening houden met elkaar. Er ontstaat een soort machtsevenwicht. Bovendien heeft u met een octrooi iets om te ruilen. Bijvoorbeeld door een licentie te verlenen. Dan levert uw octrooi ook nog eens geld op. 

    Tips voor een octrooi als ruilmiddel

    • Ziet u kansen in uw octrooi als ruilmiddel? Dan helpen deze tips u verder: 
      Onderzoek of het loont om een octrooiportefeuille op te bouwen, zodat u iets heeft om te ruilen wanneer dat nodig is.
    • Bedenk wat de bescherming van uw concurrent betekent voor uw bedrijf. Als een concurrent uw product verbetert en u heeft er geen patent op, dan kunt u daar niets aan doen.
    • Blijf innoveren. Als u blijft innoveren, dan behoudt u een voorsprong op de anderen. Als er een partij komt die uw octrooi nodig heeft om verder te kunnen, dan heeft u een ruilmiddel in handen.
    • Overweeg of uw octrooi wel interessant is voor de concurrenten. Als u een patent als ruilmiddel wilt inzetten, dan werkt dat alleen als de verhoudingen gelijk zijn. 

    Geen doel op zich

    Zoals u inmiddels weet, is een octrooi als ruimiddel een krachtig middel. Het hoeft echter geen doel op zich te zijn: octrooieren om maar iets te hebben om te ruilen. Dat werkt vooral voor de Apples van deze wereld, die iets in handen willen hebben om snel toegang te krijgen tot grote hoeveelheden technologie. De gemiddelde ondernemer komt best eerst te weten waar de kansen in de markt liggen en waar hij toegevoegde waarde kan bieden. Een octrooi biedt vervolgens de nodige bescherming voor die toegevoegde waarde. Het octrooi als ruilmiddel volgt dan vanzelf als de gelegenheid zich voordoet. 

    Overweegt u zelf om een octrooi aan te vragen of wilt u advies over hoe u uw octrooien kunt inzetten als ruilmiddel? Neem dan contact op met mij. Ik help u graag verder. 

    New call-to-action

    Onderwerpen: INNOVATIE, INTELLECTUEEL EIGENDOM, PATENT, STRATEGIE, OCTROOI, START-UP