EP&C houdt contact: 4 voordelen van regelmatig contact met jouw octrooigemachtigde

By Kees Hollaar 31 Mei 2022

EEP&C houdt contactP&C heeft 10 eigenschappen die ons uniek maken. Het zijn de redenen waarom onze opdrachtgevers graag met ons samenwerken. Aan de hand van een aantal blogs lichten we deze eigenschappen verder toe. Het is tijd voor nummer 3: we houden contact.

“Ik word gek van al die papieren!” zei een klant onlangs tegen mij. Hij bedoelde het papierwerk dat nu eenmaal komt kijken bij de bescherming van intellectueel eigendom. De oplossing is simpel: houd regelmatig contact met jouw octrooigemachtigde. Kost dat dan niet alleen maar tijd? Nee, het levert zelfs meer tijd en dikwijls ook geld op. Lees in deze blog de 4 voordelen van regelmatig contact houden met jouw octrooigemachtigde.

Tijdswinst

Er komen best wat rapporten terecht op het bureau van een octrooihouder. Uitkomsten van zoekopdrachten, adviezen over de haalbaarheid van een octrooi en de conceptaanvraag. En dat is nog maar een deel. Vaak taaie kost vol juridisch jargon. Het is dan lastig om de hoofdzaken te scheiden van de bijzaken. Contact houden is daarom enorm belangrijk. Hierdoor hoef je niet zelf alles tot in detail te doorspitten.

Ik heb met mijn klanten maandelijks of eens per twee maanden contact. Ik geef dan een toelichting bij het gevreesde papierwerk. Ik leid hen door de tekst, licht de belangrijke zaken toe en bespreek of er beslissingen aankomen. Dit scheelt veel tijd, want je hoeft niet meer alles te lezen. Rapporten kunnen daardoor ook worden ingekort. Geen over en weer ge-e-mail met allerlei vragen over wat je hebt gelezen, maar direct de belangrijkste zaken op een rij.

Betere advisering

Door mekaar regelmatig te spreken leer ik jouw organisatie het snelste kennen. Zo weet ik waar je mee bezig bent op het gebied van innovatie. Misschien bent je wel in gesprek met investeerders. Of werk je aan een verbetering van jouw huidige innovatie. Tijdens onze contactmomenten geef ik direct advies over de stappen die je daarbij kunt nemen. Zo zorgt regelmatig overleg voor een betere advisering rond de lopende zaken.

Het contact ontlast je en zorgt dat het proces soepel en zonder vertraging verloopt. Komt er een deadline voor de keuze van de landen aan? Dan adviseer ik je daar gelijk over. We spreken elkaar toch al. Heb ik nog informatie van je nodig om verder te kunnen met de indiening? Dan handelen we dat gelijk af. Mijn advisering sluit dus niet alleen beter aan bij de actuele situatie, de lijnen zijn ook een stuk korter.

Budget over voor nieuwere innovaties

Een andere belangrijke bespreking is de jaarlijkse evaluatie van jouw octrooiportefeuille. We kijken dan samen kritisch naar de octrooien: wat is er nog nodig en wat niet meer? Door te snoeien in wat minder relevant is, houd je geld over.

Denk bijvoorbeeld aan de landen waarin jouw innovatie beschermd is. Voor een octrooi betaal je per land jaarlijks een instandhoudingsbelasting. Na tien jaar wordt het totaalbedrag aanzienlijk hoger. Een grote hap uit jouw budget, terwijl je dat geld ook aan andere dingen kunt besteden. Tijdens het jaarlijkse contactmoment bekijken we dus samen waarop je kunt besparen.

Zijn er bijvoorbeeld landen waar je niet actief bent? Of landen waar de resultaten tegenvallen? Dan is het de overweging waard om het octrooi in die landen niet in stand te houden. Zo komt er geld vrij voor de bescherming van recentere innovaties, de ontwikkeling van nieuwe innovaties, onderzoek naar mogelijkheden om patenten van concurrenten te omzeilen etc. 

Inzicht in jouw concurrentie

Regelmatig stilstaan bij waar jouw concurrent mee bezig is, is een volgende reden voor contact. Veel innovatieve bedrijven hebben patentbewaking. Recente octrooipublicaties die relevant zijn voor jouw onderneming komen daarmee onder de aandacht van de collega’s binnen het bedrijf. Een maandelijkse lijst met publicaties waarop kan worden doorgeklikt voor meer details. Een waardevolle blik in de keuken van jouw concurrent, maar voor velen toch best taaie kost. Wil je meer weten over patentbewaking? Download dan hier onze gratis brochure.

Het grote voordeel van een contactmoment is dat we snel tot de kern kunnen doordringen en mogelijke vervolgstappen direct kunnen bespreken.

Kortom: voor mij als octrooigemachtigde is regelmatig contact met de klanten essentieel. Natuurlijk heeft iedere octrooigemachtigde een eigen werkwijze en iedere klant andere voorkeuren. Voor mij geldt dat het mijn werk interessant maakt, maar het betekent vooral dat ik goed op de hoogte blijf. Dat zorgt voor nog beter advies en soepele procedures. Door een goede wisselwerking versterken we elkaar maximaal.

Chatten

Wist je trouwens dat EP&C ook bereikbaar is via een chat? Je kunt ook vragen stellen via e-mail. Onze octrooigemachtigden zitten klaar om binnen een werkdag jouw vragen te beantwoorden.

Wil je meer weten over de bescherming van jouw intellectueel eigendom? Of wil je patentbewaking instellen? Neem dan contact op met mij.

Over de schrijver

Na mijn studie werktuigbouwkunde was ik vijf jaar werkzaam als ontwerpingenieur voordat ik in 2004 bij EP&C begon. Sinds ik in 2008 beëdigd ben als octrooigemachtigde, werk ik samen met cliënten in...

Lees meer over Kees >