Grafisch element EP&C header
Grafisch element EP&C header ingeklapt
Grafisch element EP&C header ingeklapt

Your Business First

OCTROOIEN | MODELLEN

    De octrooistrategie achter Apple Vision Pro ontcijferd door EP&C

    De octrooistrategie achter Apple Vision Pro ontcijferd door EP&CBegin deze maand bracht Apple zijn eerste ‘spatial computer’ op de markt. Met de Apple Vision Pro legt het bedrijf de lat van virtual reality (VR) headsets meteen een heel eind hoger. Want het toestel is veel meer dan dat, het combineert VR en augmented reality (AR) en doet zo de grenzen tussen de virtuele en de fysieke wereld vervagen. In dit artikel werpt Simon Van Mierlo, octrooigemachtigde in opleiding bij EP&C, een blik op de octrooistrategie die Apple hanteerde tijdens de ontwikkeling van dit toestel. Welke conclusies kunnen we trekken uit die strategie? En welke belangrijke lessen kunnen tech-startups en scale-ups hieruit leren?

    De Apple Vision Pro: een unieke mixed-reality ervaring

    De Apple Vision Pro is een geavanceerde mixed reality-headset waarmee Apple virtuele en fysieke werelden naadloos met elkaar combineert.

    Op 2 februari lanceerde Apple de Apple Vision Pro in de Verenigde Staten. Daarmee treedt de Amerikaanse technologiegigant een nieuw tijdperk binnen. Weliswaar wat later dan concurrenten zoals Samsung, Sony of Meta, maar met een streepje voor op deze spelers. Want waar eerdere headsets inzetten op realistische virtual reality is de Apple Vision Pro een geavanceerde mixed reality-headset waarmee Apple virtuele en fysieke werelden naadloos met elkaar combineert.

    Het apparaat maakt gebruik van augmented reality (AR) en virtual reality (VR). De bril biedt geavanceerde functies zoals het projecteren van digitale beelden in de fysieke wereld en het creëren van virtuele schermen bedienbaar met vingers, ogen, en stem.

    Het bedrijf introduceert ook een unieke toepassing waarbij de ogen van de gebruiker op de buitenkant van de display weergegeven worden. Dit versterkt de connectie met de omliggende wereld terwijl de gebruiker geniet van een state-of-the-art AR-ervaring.

    De octrooistrategie van Apple

    Aan de lancering van de bril ging meer dan 15 jaar onderzoek en ontwikkeling vooraf. Vanzelfsprekend deed Apple het nodige om de innovatieve technologieën van hun nieuwe headset te beschermen. Simon Van Mierlo, octrooigemachtigde in opleiding bij EP&C, analyseerde de octrooien verbonden aan de Apple Vision Pro.

    Wat kunnen kleinere tech-start- en scale-ups van deze strategie leren? En hoe kunnen zij dit gebruiken om zichzelf sterker in de markt te positioneren? Simon legt het graag uit.

    Een octrooi voor iedere afzonderlijke technologie

    Er is geen sprake van één octrooi voor één product maar een bescherming voor elke onderliggende, innovatieve technologie afzonderlijk.

    “De eerste, meest evidente conclusie is dat Apple de technologieën die aanwezig zijn in het product, afzonderlijk beschermt”, vertelt Simon.

    “Het gaat dus niet over één octrooi voor één product maar een bescherming voor elke onderliggende, innovatieve technologie. Zo zijn de eye tracking en object recognition-technologie apart beschermd. Hetzelfde geldt voor de bevestiging van de bril op het hoofd van de gebruiker, de aanpasbaarheid daarvan en de lenzen. Ook de technologieën die bepalen waar de bril zich bevindt in de omgeving, die beweging van de gebruiker in de virtuele wereld limiteren, die de display van content binnenin de bril mogelijk maken enzovoort, zijn afzonderlijk geoctrooieerd.”

    Eerst core-octrooien voor kerntechnologie

    En andere conclusie die Simon trekt is dat Apple zich in eerste instantie strategisch gefocust heeft op belangrijke, core-octrooien binnen een specifieke technologie van de Apple Vision Pro. Pas nadien diende het octrooiaanvragen in voor bijkomende, bredere en verdiepende innovaties.

    “Uit mijn analyse blijkt dat de trend doorheen de jaren verandert. Tussen 2008 en 2012 zien we slechts 5 core-octrooien voor evenveel verschillende kerntechnologieën: object recognition (2008), spatial computing: positioning in environment (2010), spatial computing: display of content (2011), eye tracking (2011), en spatial computing: control (2012).

    Algemeen ligt de focus erg op display of content, of het creëren van de virtuele omgevingen. De laatste jaren verschuift dat ook richting de constructie van de bril, zowel de head mount als de optische elementen zoals de lenzen.”

    Kerntechnologie van kleinere spelers

    Kerntechnologieën en de daaraan verbonden octrooien zijn ontwikkeld en
    verkregen door kleinere spelers.

    Een verdere analyse leert ons dat een aanzienlijk deel van deze kerntechnologieën en de daaraan verbonden octrooien ontwikkeld en verkregen zijn door andere, kleinere spelers dan Apple.

    “Zo is de eye tracking technologie ontwikkeld door SensoMotoric Instruments en daarna overgedragen aan Apple (2011: EP2499960 B1). Hetzelfde zie je bij Metaio Gmbh, dat spatial computing technologie ontwikkelde die Apple in de Vision Pro gebruikt (2011: EP2542957 B1, 2010: EP2356583 B1 en anderen). Ook Akonia Holographics, dat de beschermde, optische technologie voor de lenzen van de bril ontwikkelde werd overgenomen door Apple (2017: EP3420396 B1). Deze informatie is bovendien vrij te raadplegen, bijvoorbeeld via Espacenet

    Strategisch inzetten op core-octrooien creëert waarde voor kleinere spelers

    Als je kerntechnologie beschermt, kan een grote speler zoals Apple niet om je heen en vergroot je de waarde van je innovatie en je onderneming

    Welke belangrijke lessen kunnen tech-startups en –scale-ups uit deze analyse meenemen? In de eerste plaats hebben grote spelers kleinere nodig om hun technologie en product te ontwikkelen en op de markt te brengen. Volgens Simon ligt daarin een grote kans voor tech-startups en -scale-ups. Want veel van deze bedrijven, en de ondernemers erachter, hebben als doel om de waarde van hun technologie op een bepaald moment te verzilveren.

    “Daarnaast leert de octrooistrategie van Apple ons dat kleinere technologiebedrijven het meeste waarde creëren door strategisch in te zetten op het ontwikkelen van één specifieke subtechnologie en de bescherming daarvan met een octrooi. Als je die core-technologie beschermt, kan een grote speler zoals Apple niet om je heen en vergroot je de waarde van je innovatie en je onderneming.”

    Ben je een tech-startup of –scale-up? Werk je aan de ontwikkeling van innovatieve technologie en heb je vragen bij de bescherming ervan? Wil je weten hoe een octrooi je innovatie en onderneming sterker in de markt plaatst? Neem contact op met Simon Van Mierlo via simon.vanmierlo@epc.be en boek snel je afspraak je afspraak in.

    New Call-to-action

     

    Onderwerpen: INTELLECTUEEL EIGENDOM, STRATEGIE, OCTROOI